In deze wagen moet Max Verstappen opnieuw F1-kampioen worden (maar Red Bull maakt concurrentie nog niet veel wijzer)
Red Bull RB19 — © Red Bull Racing
In New York heeft het Red Bull F1 team haar zogenaamde ‘season launch’ gehouden. Daarbij werd de livery van de nieuwe F1-bolide voor het F1-seizoen 2023 onthuld en werd ook een samenwerking met Ford als motorleverancier bevestigd vanaf 2026. Op de daadwerkelijke ‘F1-bolide 2023’ blijft het wachten want er was vooral sprake van een ‘livery launch’ en teamvoorstelling.
Wat het team betreft kiest Red Bull al enige tijd voor standvastigheid. Net als vorig jaar vormen Max Verstappen en de Mexicaan Sergio Perez het rijdersduo. Na twee wereldtitels op rij voor Max Verstappen zal de Nederlander ook komend seizoen ongetwijfeld het speerpunt in de titelstrijd vormen.
Red Bull sloot het voorbije seizoen met een indrukwekkende voorsprong af maar dit jaar krijgt de concurrentie een nieuwe kans om Red Bull bij te benen. Daarbij worden ze geholpen door de beperkingen die Red Bull opgelegd krijgt in de windtunnel, een straf die het team opgelegd kreeg voor het overschrijden van het budgetplafond in 2021.
Red Bull beperkte zich in New York tot een zogenaamde ‘livery launch’ waarbij we niet de echte Red Bull RB19 F1-bolide te zien kregen maar een ‘dummy’ met de nieuwe livery. Bedoeling is uiteraard om de concurrentie nog niet te veel nieuwe ontwikkelingen op de wagen te laten zien. De bolide waarin Max Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez daadwerkelijk gaan rijden, zal nog flink verschillen van het model dat nu tentoon wordt gesteldDe auto is voor het grote publiek voor de eerste keer ’echt’ te zien tijdens de testdagen in Bahrein, van 23 tot en met 25 februari. Op dezelfde plek begint het Formule 1-seizoen op 5 maart met de eerste Grand Prix.
Terugkeer van Ford
Ford is na Audi het tweede ’nieuwe’ automerk dat in 2026 de koningsklasse van de autosport instapt. Dan begint een nieuw tijdperk in de sport, met motoren met meer elektrisch vermogen en duurzame brandstof.
Red Bull leek aanvankelijk in zee te gaan met Porsche, maar die deal ketste af. Nu wordt dus een samenwerking aangegaan met het Amerikaanse Ford. Red Bull heeft zelf in het Engelse Milton Keynes ook al een hele motorenafdeling opgetuigd, Red Bull Powertrains, en zal voor de eerste keer in de historie van de renstal zelf de krachtbron ontwikkelen. Een partnerschap met, in dit geval, Ford geeft het topteam ook zeker een financiële impuls. Daarnaast zal Ford ook technische input geven, zeker wat het hybride deel van de krachtbron betreft. Tot en met 2025 maken Red Bull en zusterteam AlphaTauri nog gebruik van de motoren van Honda.
De laatste keer dat Ford in de Formule 1 actief was, was in 2004 met Jaguar Racing. Het team werd daarna verkocht aan Red Bull. “Dit is het begin van een nieuw en spannend hoofdstuk voor Ford Motorsport”, stelt bestuursvoorzitter Bill Ford. “Ford keert nu terug naar de koningsklasse van de autosport en brengt onze traditie van innovatie, duurzaamheid en elektrificatie naar één van de grootste platformen van de wereld.”
Meer F1-nieuws:- Red Bull: “We ondervinden nu al aanzienlijke beperkingen door straf overschrijding budgetplafond”- VIDEO: nieuwe ‘raketmotor’ van Ferrari brult voor de eerste keer- Stoffel Vandoorne: “Formule E-piloten moeten iets meer ‘helden’ zijn”- VIDEO: Wat gebeurt er tijdens de winter in een F1-fabriek?- Overzicht: Alle belangrijke data voor het F1-seizoen 2023
(F1journaal.be)
HOOFDPUNTEN
Koen Casteels zeker van basisplaats, voorts (vermoeden we) weinig wijzigingen: dit is onze verwachte opstelling van de Rode Duivels tegen Duitsland
Van een ‘angstgegner’ gesproken: Belgische balans oogt bloedrood tegen die Mannschaft
België won in 1954 (!) voor het laatst tegen Duitsland en dat was dankzij ‘den Antwerpse visboer’: “Hij speelde met zijn tegenstanders”
Als Bayern-speler een waterdrager, als bondscoach uit op revanche: wie is Duitse bondscoach ‘Herr’ Hansi Flick?
Beste van Plus
Lees meer
Wonderbaarlijk mooie beelden: F1-piloot Daniel Ricciardo trekt met z’n Red Bull door de Australische wildernis
Mercedes-baas Toto Wolff gooit na amper twee GP’s al de handdoek in de ring: “Red Bull dit jaar niet meer in te halen”
Schoonvader van Max Verstappen krijgt fikse boete voor racistische en homofobe opmerkingen over Lewis Hamilton
Eerste F1-bolide waarmee Michael Schumacher met Ferrari kampioen werd gaat onder de hamer