Spectaculaire verhuis op Kanaal Gent-Terneuzen: enorme sluisdeuren worden op hun plek gevaren
De eerste brug kwam donderdagochtend aan. — © Nieuwe Sluis Terneuzen
Op het Kanaal Gent-Terneuzen is een moeilijke verhuisoperatie aan de gang. Twee enorme bruggen en vier sluisdeuren worden over het water naar de nieuwe sluis van Terneuzen gevaren, om er geïnstalleerd te worden.
LEES OOK. 2023 wordt een belangrijk jaar voor de haven van Terneuzen, en dat is ook goed nieuws voor Gent
Dit jaar moet het eerste schip door de grote nieuwe sluis van Terneuzen kunnen varen, maar daarvoor moeten de enorme onderdelen van de sluis eerst op zijn plek gevaren worden. Woensdag startte een grote verhuisoperatie die twee weken zal duren.
Donderdagochtend werd de eerste brug vanuit een opslagplaats in het Nederlandse Westdorpe tot in de sluiskolk gevaren. Het gevaarte van 86 meter lang, 17 meter breed, 15 meter hoog en 1.540 ton zwaar werd vervoerd op een drijvend ponton, met een duwboot en een sleepboot. (lees verder onder foto’s)
Een ponton moet de tonnen zware onderdelen drijvende houden. — © Nieuwe Sluis Terneuzen
Onder begeleiding van een sleepboot vaart het gevaarte over het kanaal. — © Nieuwe Sluis Terneuzen
De brug wordt de komende dagen eerst geïnstalleerd, waarna ook de andere brug en de vier sluisdeuren op transport gaan. De deuren vormen nog een extra uitdaging: ze worden verticaal vervoerd en moeten bij aankomst volledig rechtop gekanteld worden, maar elk van de vier deuren weegt tweeduizend ton.
De onderdelen van de sluis hadden er al een heel traject opzitten. Na een reis van meer dan twee maanden vanuit China kwamen ze in mei aan in North Sea Port, waarna ze tijdelijk een plaats kregen in een grote loods.
LEES OOK. Enorme deuren voor nieuwe sluis na twee maanden reizen vanuit China aangekomen
De onderdelen worden in Westdorpe op een ponton geladen. — © Nieuwe Sluis Terneuzen