Wat u mag verwachten van Movistar: Enric Mas voor het eerst zonder Godfather Alejandro Valverde in een ploeg waar Fernando Gaviria zijn tweede adem zoekt

De cross is nog in het land, maar het klassieke voorjaar nadert al met rasse schreden. Onze wielerredactie dook in de kernen en plannen van elke grote wielerformatie en kwam telkens terug met een scherpe analyse. In dit artikel: wat u mag verwachten van Team Movistar.

Hugo Coorevits

Hoe was 2022?

Een overgangsjaar. Het was het laatste van godfather Alejandro Valverde, terwijl daarnaast al voor het derde opeenvolgende seizoen geschakeld werd voor de toekomst.

In de zomer werd het zelfs bepaald heet onder de voeten van algemene baas Eusebio Unzué toen Movistar in de ranking van de afgelopen drie jaar World Tour naar de achttiende plaats zakte. Met een fantastische tweede seizoenshelft kwam de Spaanse WorldTourploeg nooit meer in de problemen. Enric Mas ontpopte zich tot aanvaller en werd tweede in de Ronde van Spanje en de Ronde van Lombardije. Met negentien zeges werd er meer gewonnen dan een jaar voordien, maar anderzijds zorgde Carlos Verona in de voorlaatste etappe van het Critérium du Dauphiné voor de enige zege in de World Tour.

Alejandro Valverde nam afscheid van het peloton. © AFP

Wat zijn de grote doelen dit jaar?

Met Enric Mas wordt voluit gemikt op de Vuelta. Nu Valverde met pensioen is, moeten de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik wat anders worden aangepakt. Ook La Doyenne moet in de mogelijkheden liggen van de Mallorcaan die aangekondigd heeft in de toekomst agressiever te koersen.

Met Ivan Garcia Cortina heeft Movistar een renner voor de kasseiklassiekers, maar het kwam er totnogtoe niet helemaal uit.

Wat moet beter dan in 2022?

De Tour de France was een sof. Tot overmaat van ramp stapte Mas er met corona uit. Het Spaanse team moet simpelweg meer winnen in de World Tour. En hopen dat Ivan Ramiro Sosa die o.a. de Ronde van Langkawi pakte, de aanpassing achter de rug heeft en meteen in het ritme zit waarmee hij vorig seizoen afsloot.

Met Oier Lazkano (23) en Max Kanter (25) heeft Unzué twee jongens die kunnen openbloeien in de kleine rittenkoersen, de ene op jacht naar een top-tien, de andere als sprinter.

Fernando Gaviria is een van de aanwinsten van Movistar. © BELGA

Wie is de grootste aanwinst?

Fernando Gaviria. De Colombiaan is dé topspurter waar Movistar al lang naar op zoek was. Voor de 28-jarige Zuid-Amerikaan is het ook goed dat hij nieuwe lucht snuift. Hij staat al droog sinds zijn twee ritzeges in de Ronde van Oman.

Dan is er ook nog Ruben Guerreiro die overkwam van EF Education-EasyPost. Dat is een Portugese krijger die zelden wint, maar vooral heel offensief koerst en daardoor past in het nieuwe frame van Movistar.

Unzué hoopt ook vanaf 2024 Carlos Rodriguez van Ineos-Grenadiers in te lijven, zodat hij met Mas en de Andalusiër twee rondekopmannen van eigen bodem heeft.

Wie is het grootste verlies?

Alejandro Valverde. El Imbatido was de man die elke koers opnieuw voor de zege ging. Ook al botste dat in het verleden – de tijd van Nairo Quintana en Mikel Landa – dikwijls met de belangen van andere renners. Valverde was Movistar en omgekeerd. Hij zou nog ergens een rol vervullen tussen de ploegleiders en de rennerscoaches in, maar hij wil in 2023 ook aan wat gravelrides meedoen.

Wat moet u nog weten?

Met Jürgen Roelandts haalde ploegbaas Eusebio Unzué een landgenoot aan boord. Hij is de eerste Belg ooit in de volgauto van Movistar. Net als Trek-Segafredo laten de Spanjaarden de ploegleiders switchen tussen het mannen- en het vrouwenteam dat met Annemiek van Vleuten zowel de Giro, Tour als Vuelta won.

Movistar heeft meer dan de andere teams nog die familiale zuiderse sfeer, maar jaar per jaar schuift de ploeg toch op in de richting van de andere WorldTourteams. Ook al is het in eigen Spanje, ook in december gaan ze ondertussen al op stage naar de Costa Brava. Ook al gaat het er nog altijd wat losser aan toe dan bijvoorbeeld bij Jumbo-Visma en Ineos-Grenadiers.

Straks krijgen we opnieuw ‘El Dia Menos Pensado’ (De Minst Verwachte Dag) voor het vierde opeenvolgende jaar als Netflix-serie. Bij Movistar valt er altijd iets te beleven. Wat vroeger een team was dat uit bijna alleen maar Spanjaarden bestond, is ondertussen een Toren van Babel. Bij de mannen zijn er tien verschillende nationaliteiten. Veertien van de dertig renners zijn niet-Spanjaarden.

Lees hieronder wat u mag verwachten van de andere ploegen

Aangeboden door onze partners

HOOFDPUNTEN

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen