Kaliebaan krijgt eind 2023 gemengd fiets- en voetpad: toegangsweg naar De Hoge Rielen wordt veiliger

De gemeente Kasterlee rust de Kaliebaan in Tielen, de toegangsweg naar De Hoge Rielen in Lichtaart, uit met een gemengd fiets- en voetpad. Nu moeten fietsers nog over de weg rijden. © Bart Van den Langenbergh

Tielen, Lichtaart -

De gemeente Kasterlee kiest ervoor om een gemengd fiets- en voetpad aan te leggen op de Kaliebaan, de verbindingsweg tussen Tielen en de ingang van het verblijfsdomein De Hoge Rielen. Het fiets- en voetpad van drie meter breed verschijnt ten vroegste in het najaar van 2023 aan de zuidkant van de Kaliebaan. Het hele wegbeeld van de Kaliebaan wordt ook doorgetrokken tot aan Roeykens in Lichtaart.

Bart Van den Langenbergh

Het voornemen om de Kaliebaan in Tielen en aansluitend een deel van de Molenstraat in Lichtaart een pak veiliger te maken voor zwakke weggebruikers gaat al enkele jaren mee. De verbindingsweg ,aan de para’s, tussen de Kerkstraat in Tielen met de ingang van De Hoge Rielen is in trek bij veel fietsers en ook leden van jeugdbewegingen die naar het verblijfsdomein gaan. Maar momenteel is de Kaliebaan niet uitgerust met een fiets- of voetpad.

Daar komt vanaf eind 2023 verandering in. Na overleg met de buurt, de para’s en het jeugdcentrum kiest de gemeente ervoor om aan de zuidkant van de Kaliebaan, tegenover het militair domein, een pad aan te leggen voor zowel fietsers als voetgangers. Het lokaal bestuur laat hiermee wel de eerdere plannen varen om langs weerszijden een fietspad te installeren.

Groene middenberm

“Het fiets- en voetpad van drie meter breed verschijnt aan de zuidkant van de weg, zodat fietsers en voetgangers komende vanuit Tielen geen oversteekbeweging hoeven te maken”, legt Pieter-Jan Geboers, mobiliteitsambtenaar van de gemeente Kasterlee, uit op een raadscommissie. “Hiervoor moet wel een strook van het openbaar domein worden ingenomen. Veel bewoners van de Kaliebaan gebruiken die strook momenteel als parkeerplaatsen. Daarom voorzien we extra parkeerplaatsen aan het driehoekig pleintje aan de overkant van de weg.”

Tussen het fiets- en voetpad en de rijweg wordt een groene middenberm gemaakt. Vanaf de ingang van de para’s verschijnt ook een bomenrij tussen het pad en de Kaliebaan. “Iets verderop maken we twee wegversmallingen om geen autostrade te creëren in een bepaalde rijrichting”, vertelt de mobiliteitsambtenaar. “Ter hoogte van de ingang van De Hoge Rielen creëren we een gelijkaardig effect zoals op de Markt in Kasterlee waarbij de fietsers op de rijbaan komen met gemengd verkeer in een zone 30. Voetgangers krijgen daar nog een halfverharde strook zodat ze niet op de baan hoeven te gaan om de ingang van De Hoge Rielen te bereiken.”

Zo ziet het ontwerp van de heraanleg aan de ingang van De Hoge Rielen eruit. © RR

Bypass aan Roeykens

De huidige rotonde aan de ingang van het verblijfsdomein verdwijnt wel. De Kaliebaan wordt aangelegd in asfalt en wordt 4,5 meter breed met aan beide kanten een betonnen strook van telkens een halve meter.

De gemeente besliste om het wegbeeld van de Kaliebaan door te trekken naar Roeykens, een zijstraatje dat uitkomt op de weg Hoge Rielen. “Roeykens wordt veel gebruikt door fietsers. Om hen veilig weer op de weg te laten komen, creëren we daar ook een doorsteek”, bevestigt Pieter-Jan Geboers.

Een tweetal maanden geleden vond er al een infomarkt voor de bewoners van de straat plaats. De gemeente werkt samen met het studiebureau Infrabo de laatste details van de plannen af.

De rotonde aan de ingang van De Hoge Rielen verdwijnt. © Bart Van den Langenbergh

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus