Tramsporen op Korenmarkt zijn grootste pijnpunt voor fietsers, De Lijn hoopvol over test met ‘opvulmiddel’

Bij de Korenmarkt ligt een kluwen van tramsporen. ©  fvv

Gent -

Van alle fietsers die op de spoed belanden na een ongeval op de Gentse tramsporen, gaat één op de vijf onderuit op de Korenmarkt. Dat blijkt uit een onderzoek van het UZ Gent. De Lijn experimenteert intussen met een opvulmiddel om de tramrails veiliger te maken. De eerste resultaten zijn positief.

Max Dedulle

LEES OOK. Bijna 500 fietsers op spoed na een valpartij op de tramsporen in Gent: “Tijd om in te grijpen”

Het UZ Gent becijferde vorig jaar al dat er jaarlijks zo’n 500 fietsers op de spoed belanden na een valpartij op de Gentse tramsporen. Uit informatie die gemeenteraadslid Anneleen Van Bossuyt (N-VA) opvroeg, blijkt nu dat de tramhalte op de Korenmarkt op dit vlak de gevaarlijkste plek is in de hele stad. Twintig procent van de onderzochte ongevallen gebeurden daar.

Ook de tramhalte bij het Gravensteen is een pijnpunt: 13 procent van de onfortuinlijke fietsers bezeerden zich hier. Het Lippensplein vervolledigt de top drie: een kleine één op de tien valpartijen (9 procent) vond daar plaats.

Opvulmiddel

Stad Gent en De Lijn blijven intussen zoeken naar manieren om de tramsporen veiliger te maken voor fietsers. Vorige maand deed De Lijn nog een uitgebreide proef op de stelplaats in Gentbrugge, met een opvulmiddel voor de tramrails.

De eerste resultaten daarvan raakten dinsdag bekend en zijn volgens De Lijn voorzichtig positief. Een rubberen opvulling van de tramsporen zou volgens de proefpersonen veiliger aanvoelen en leiden tot minder valpartijen.

Enkele weken geleden kondigde mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) speciale markeringen op het wegdek aan, om aan te geven waar fietsers het best de sporen kruisen.

LEES OOK.Eenvoudige maatregel moet tramsporen veiliger maken voor fietsers: “Zo tonen waar je sporen best kan kruisen