Badstad neemt parkeerbeleid in eigen handen en noemt zich een van de goedkoopste steden om te parkeren (al gaan boetes wel de hoogte in)

Schepen Björn Anseeuw wil al langer het parkeerbeleid weer in eigen handen nemen. De stad startte intussen met het vervangen van de betaalautomaten. Van de driehonderd, blijven er nog honderd over. © Jeffrey Roos

Oostende -

Het parkeerbeleid in Oostende komt vanaf 1 januari 2023 weer volledig in handen van het stadsbestuur, en daar gaan enkele versoepelingen mee gepaard, voor zorgverstrekkers, aannemers en mensen met een elektrische wagen. De boetes voor foutparkeerders verhogen wel, van 25 naar 40 euro.

Jeffrey Roos

Nog tot eind dit jaar is het stadsbestuur van Oostende contractueel verbonden aan het parkeerbedrijf Indigo. Vanaf 1 januari 2023 dan neemt het stadsbestuur het parkeerbeleid zelf in handen. Daarvoor heeft het met het autonoom gemeentebedrijf Mobil-O een eigen parkeerbedrijf opgericht, goed voor de tewerkstelling van vier mensen. In april 2019 verlengde de stad ook al de concessie voor de Zeeparking in het stadscentrum niet meer.

Jaarlijks moet het parkeerbeleid in eigen beheer de stad 3,5 miljoen euro opbrengen. “Dat was daarvoor amper een derde”, zegt schepen van Mobiliteit, Björn Anseeuw (N-VA). “Bovendien moeten we daardoor onze tarieven niet verhogen en dat maakt van ons een van de goedkoopste centrumsteden om te parkeren.”

Verkeersborden

Het straatparkeren in eigen handen nemen, brengt ook versoepelingen met zich mee. “Parkeerplaatsen voor bewoners zijn vandaag voorbehouden voor wie gedomicilieerd is in Oostende en een bewonerskaart heeft, maar ook voor zorgverstrekkers”, aldus nog de schepen. “Vanaf 1 januari kunnen ook technici die een dringende herstelling moeten uitvoeren daar parkeren. Let op: het gaat alleen om technici die vooraf geregistreerd zijn via het parkeerloket van AG Mobil-O. Dat moet eenmalig en kan vanaf 4 december.”

Zorgverstrekkers die al een zorgverstrekkerskaart hebben, hoeven zich niet te registreren. Nieuwe zorgverstrekkers die nog niet in het bezit zijn van zo’n kaart, wel. Zorgpersoneel mag voortaan ook anderhalf uur parkeren op de voorbehouden plaatsen. Ook de technici krijgen anderhalf uur parkeertijd. De huidige verkeersborden voor bewonersplaatsen worden vervangen door borden waarop staat: Plaatsen voorbehouden voor houders gemeentelijke parkeerplaatsen. Daaronder vallen dus zowel de klassieke bewonersplaatsen als de aparte parkeerkaarten voor zorgverstrekkers én de digitale parkeerkaart voor technici.

Meer oplaadtijd

“Een derde versoepeling is die voor elektrische wagens”, zo gaat Björn Anseeuw verder. “Vanaf 1 januari verdubbelt de toegestane oplaadtijd. We merken dat twee uur oplaadtijd voor elektrische wagens veel te weinig is. Daarom gaan we naar vier uur. Tussen 20 uur en 4 uur geldt er geen beperking van de laadtijd. Is de parkeerplaats gelegen in de betaalzone, dan is ook die plaats uiteraard betalend.”

Personen met een handicap kunnen vandaag een parkeerkaart voor mindervaliden aanvragen bij de Vlaamse overheid. Daarmee kunnen ze gratis parkeren op de openbare weg. “Dat blijft nu ook zo”, is Anseeuw duidelijk.

De parkeerretributie gaat wel omhoog. Wie niet betaalt om te parkeren, betaalt voortaan 40 euro voor een halvedagticket. Vroeger was dat 25 euro. De controle op het betalend parkeren gebeurt voortaan met een scanwagen. Het stadsbestuur kocht er zo eentje.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus