Vlaams Belang wil harde aanpak overlast Stationsstraat: “Kordater optreden is nodig”

De Stationsstraat en directe omgeving blijven kampen met overlast. © Elke Lamens

Essen -

Oppositiepartij Vlaams Belang roept het gemeentebestuur op om beter en kordater op te treden tegen de dagelijkse onrust in de Stationsstraat en omliggende straten. Volgens burgemeester Gaston Van Tichelt (CD&V) is er wel degelijk beterschap.

“De overlast sleept nu al enkele jaren aan”, meent Belang-fractieleider Marc Scheepers. “Er wordt te snel gereden, voorbijgangers worden lastiggevallen en door zwaar vuurwerk werd al eens een voordeur opgeblazen”, somt hij op.

“Op mijn herhaalde vragen hierover stellen de burgemeester en het schepencollege alleen maar enkele schijnoplossingen voor. Zo zouden enkele straten zone 30 worden, het fietserstunneltje wordt geschilderd en er zullen gesprekken komen met de buurtbewoners.”

Anonieme patrouilles?

Vlaams Belang gelooft niet in deze maatregelen. “Het verlagen van de snelheid en wat opknapwerken aan de tunnel zullen de problemen niet plots doen verdwijnen. De Stationsstraat is een zone 50, maar op sommige momenten wordt er tot 100 km/u gereden. Waarom niet werken met anonieme patrouilles die uitgerust zijn met nummerplaatherkenning? In Geraardsbergen nemen ze bij inbreuken zelfs voertuigen in beslag, als zwaarste straf”, stelt Scheepers. “De Essense inwoners verdienen een beter en kordater optreden in plaats van het slappe antwoord dat de gemeente ermee bezig is.” (Lees verder onder de foto)

Volgens Vlaams Belang wordt er te snel gereden in de Stationsstraat. De burgemeester spreekt over uitzonderingen. © Elke Lamens

Batterij maatregelen

Burgemeester Gaston Van Tichelt betwist dat de overlast in de buurt groter is geworden. “We hebben een veel rustiger zomer gehad ten opzichte van vorig jaar. Het probleem stelt zich nog wel en er is niet echt een pasklaar antwoord op. We nemen wel een batterij maatregelen. De politie werkt hard in de buurt, jongeren worden verantwoordelijk gesteld voor hun gedrag, de politie praat erover met de jongeren zelf en ook met hun ouders. De bewoners van de Stationsstraat en Molenheide kregen bij het begin van de vakantie ook een brief in de bus. Zo weten ze niet alleen dat we ermee bezig zijn, maar dat ze ook elke vorm van overlast mogen melden.” (Lees verder onder de foto)

De stationsbuurt krijgt een begeleider die fungeert als brugfiguur tussen de jongeren en de gemeente. © Elke Lamens

Brugfiguur

Deze maand nog verwacht de gemeente een ontwerp van de schildering van de fietserstunnel en binnen enkele weken hoopt Van Tichelt dat er ook een begeleider kan worden aangesteld. “Noem het een soort brugfiguur tussen de jongeren en de gemeente. Hiervoor doen we een beroep op het Vlaams expertisecentrum Arktos.”

Dat er te snel wordt gereden, is volgens de burgemeester veeleer een uitzonderlijk fenomeen. “Het gaat om enkelingen die met gepimpte wagens door de straat rijden, maar ik zou het zeker geen structureel probleem noemen.”

Dat de problematiek maar moeilijk opgelost geraakt, is deels te verklaren door de grensligging. “De buurt is dichtbevolkt. En er zakken nog steeds veel jongeren uit Roosendaal af naar Essen.”

  Elke Lamens

Aangeboden door onze partners

Video

Keuze van de redactie

Vastgoed

Jobs in de regio

Bekijk alle jobs