NMBS vraagt nog enkele weken geduld: “Meer dan helft aantal nodige medewerkers is al aangeworven en in opleiding”

Eén S32- trein per uur blijft nog even de norm in Essen. Ook één op vier IC-treinen tussen Antwerpen en Brussel blijft voorlopig nog geschrapt. © Elke Lamens

Noorderkempen, Essen -

NMBS geeft meer uitleg over het probleem rond personeelstekort en het schrappen van treinen als gevolg daarvan. Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) betreurt dat het niet tegen 1 september opgelost is. “We leiden volop treinbegeleiders op, maar dat vergt enkele maanden. Het gaat immers om een veiligheidsjob”, duidt NMBS-woordvoerder Bart Crols de situatie.

NMBS erkent het probleem wel. “Het aantal geschrapte treinen zoals in de zomer aangekondigd, blijft nog even aangehouden. Wanneer die opnieuw gaan rijden, is nog onduidelijk. Maar van zodra het kan, leggen we deze opnieuw in”, benadrukt Crols.

In de regio Antwerpen rijdt een op vier IC-treinen tussen Antwerpen en Brussel niet. De S32-trein tussen Essen en Antwerpen rijdt eenmaal per uur, behalve bij het begin en einde van de schooldag. Dan legt NMBS extra treinen in.

“Het is een erg vervelende situatie, maar we vinden het belangrijk dat reizigers vooraf weten waar ze aan toe zijn, welke treinen er wel en niet rijden. Schrappen we de treinen niet, dan zitten reizigers steevast in de onzekerheid of de trein wel of niet komt.”

Van een halfuurtreinregeling in station Noorderkempen kunnen reizigers voorlopig alleen maar dromen. Eerst moet het bestaande personeelstekort opgelost zijn. © Elke Lamens

Veiligheidsjob

NMBS plant dit jaar nog 1.300 medewerkers aan te werven. Crols maakt zich sterk dat het de spoorwegmaatschappij ook zal lukken. “Er is natuurlijk een krapte op de arbeidsmarkt waaruit ook wij moeten rekruteren. Maar er is geen reden om te twijfelen dat we er niet in slagen. Meer dan de helft is al gerekruteerd. Die mensen leiden we volop op”, bevestigt de woordvoerder. “Sommige medewerkers lopen al mee met andere treinbegeleiders. We hebben er dus goede hoop op dat we binnen enkele weken kunnen terugkeren naar een volwaardige dienstregeling.”

Crols wijst er wel op dat de opleiding van een treinbegeleider de nodige tijd in beslag neemt en moet nemen. “De opleiding van een treinbegeleider duurt pakweg vijf maanden. Dat kan je niet zomaar inkorten. Je mag niet vergeten dat het hier wel om een veiligheidsjob gaat. Er zijn verschillende soorten begeleiders, van boordchef tot assistent, maar die moeten eerst allemaal opgeleid worden.”

Dat de werkdruk momenteel hoog ligt bij het NMBS-personeel ontkent de woordvoerder niet. “Reden te meer dat we volop rekruteren.”

 (ella)

Aangeboden door onze partners

Video

Keuze van de redactie

Vastgoed

Jobs in de regio

Bekijk alle jobs