NMBS start nieuw schooljaar gehavend, verkeersspecialist Jef Van den Bergh (CD&V) betreurt: “Ondanks eerdere alarmkreten blijft oplossing personeelstekort uit”

Op de beloofde halfuurregeling tussen Noorderkempen en Antwerpen wordt het lang wachten nu NMBS kampt met personeelsterkort. © Elke Lamens

Noorderkempen, Essen -

Bij de start van het nieuwe schooljaar blijft het treinverkeer van en naar Antwerpen verstoord. NMBS is er niet in geslaagd om het personeelstekort op te lossen. Heel wat treinen blijven geschrapt. Kamerlid en verkeersspecialist Jef Van den Bergh (CD&V) betreurt dat er niet vroeger ingegrepen is om dit probleem te voorkomen.

Door het aanhoudende personeelstekort bij NMBS blijft één S32-trein tussen Essen en Antwerpen geschrapt. “In functie van de scholen rijdt nu wel op lijn 12 ’s ochtends en ’s avonds tweemaal een trein ter vervanging van de geschrapte S32. Dat is wel positief”, meent Van den Bergh.

Dat humeur tempert al snel als hij kijkt naar andere verbindingen. “De vorig jaar aangekondigde halfuurregeling tussen Noorderkempen en Antwerpen lijkt nog een verre droom”, merkt hij schamper op.

Er zijn diverse redenen waarom NMBS de dienstverlening beperkt. Het kamerlid legt uit: “Er is te weinig (rijdend) personeel. Vooral het tekort aan treinbegeleiders is nijpend. Het probleem stelt zich hoofdzakelijk in het district Noord-Oost, en specifieker in de depots van Antwerpen en Leuven. De problematiek sleept ondertussen al meer dan een halfjaar aan.”

In maart kondigde NMBS nochtans aan extra inspanningen te leveren op het vlak van rekrutering en opleiding. “Dat heeft tot op heden onvoldoende resultaat opgeleverd. Ondanks eerdere alarmkreten om in voldoende personeel te voorzien, blijft een oplossing uit.”

Extra hoge werkdruk

“Naast de aanwervingen, is er een uitstroom door pensioneringen én van kandidaten en personeel dat elders zijn geluk wil beproeven. Zeker in hyperconcurrentiële arbeidsmarkten zoals in het Antwerpse en het Leuvense, is de nood aan gemotiveerde werknemers erg groot. Personeel dat ontslag neemt, is binnen enkele weken weg, maar nieuw personeel inzetbaar maken kost minstens vier tot vijf maanden tijd.”

Al sinds 26 januari schrapte NMBS een S32-trein in Essen door personeelstekort. Door corona was er een grote uitval. © Elke Lamens

Krappe of ontoereikende personeelsbestanden zijn volgens Van den Bergh een andere reden voor het personeelstekort. “Hierdoor staat het huidige actieve personeel extra onder druk. Het kan moeilijk verlof opnemen en dus stijgt de kans op extra uitval van personeel. Zo kan een depot in een vicieuze cirkel belanden. Dat is al het geval in het district Noord-Oost. Grosso modo 14% van de werknemers is afwezig. Dat is zo’n 4 à 5 % hoger dan elders in het land bij NMBS. Die hoge werkdruk speelt een grote rol, maar agressie van reizigers is ook een belangrijke factor.”

Van den Bergh stelde over het personeelstekort een parlementaire vraag aan bevoegd minister Gilkinet (Ecolo). “Hieruit blijkt bovendien dat NMBS tijdens de coronaperiode onvoldoende heeft doorgezet met het aanwerven van genoeg rijdend personeel.”

Treinbegeleider-light gezocht

NMBS gaat nu bijkomende initiatieven nemen om nieuwe treinbegeleiders en ander personeel aan te werven. In 2022 worden ongeveer 1.300 nieuwe medewerkers gerekruteerd. “Het gaat om een soort ‘treinbegeleider-light’ of ‘assistent-treinbegeleider’, die sneller en zonder lange opleiding ingezet kan worden. Treinbegeleiders die met pensioen zijn gegaan, worden gevraagd om eventueel nog (vrijwillig) een beperkte dienst te vervullen.”

NMBS bekijkt ook of de aanwerving en de opleiding efficiënter kan. Jef Van den Bergh: “Die inspanningen kunnen we alleen maar toejuichen. Toch valt te betreuren dat er voordien onvoldoende sense of urgency was, ondanks alarmkreten in het voorjaar en voor de zomer. Eerst zou alles tegen de zomer opgelost zijn, daarna gaf NMBS 1 september als perspectief. Maar we zien dat vandaag treinen geschrapt blijven. Zo kan de trein zijn rol als aantrekkelijk alternatief voor verbindingen tussen het noorden of het oosten van Antwerpen en Antwerpen Stad onmogelijk vervullen.”

 (Elke Lamens)

Aangeboden door onze partners

Video

Keuze van de redactie

Vastgoed

Jobs in de regio

Bekijk alle jobs