Boeren met gronden op en rond vliegveld bezorgd: “Landbouw is ook natuur”

© atv

Zoersel, Malle -

Dat het Agentschap Natuur en Bos sinds 14 juni de nieuwe eigenaar is van ongeveer 170 hectare van het vroeger reserve NAVO-vliegveld van Malle, wordt over het algemeen positief onthaald. Zeker omdat er in de toekomst ook wat wandel- en fietsverbindingen komen. Alleen leeft er bezorgdheid bij de boeren. “We wisten al langer dat dit er zat aan te komen”, zegt Jef Verheyen (39), die samen met broer Jan (37) een familiaal melkveebedrijf heeft in het landbouwgehucht Einhoven en tien hectaren bewint op het vliegveld. “Maar het is wéér iets dat er bovenop komt.”

Kristin Matthyssen

Er hangt een zwarte vlag aan ijshoeve Den Achtersten Dries, om te protesteren tegen het PAS-stikstofakkoord. Iets dat Jef en Jan Verheyen grote zorgen baart. Ze melken 90 koeien, wat een klein bedrijf is. “In Zoersel is er één oranje en voor de rest allemaal groene bedrijven”, zegt Jef. “Maar in 2025 verwachten wij nog een emissieverlaging. Als je al een vrij klein bedrijf hebt en je moet nog inkrimpen, wordt het moeilijk.”

Los daarvan komt er het nieuws over het vliegveld bij. Het Agentschap is nu de nieuwe eigenaar van 170 hectare, terwijl integraal waterbedrijf Pidpa eigenaar is van de overige 42 hectare. Een vijftal landbouwers uit de regio hebben al decennia een concessie met Defensie om er de grond rond de startbaan te bewinnen. De vader van Jan en Jef sloot ook jaren geleden zo’n concessie af. De landbouwers mogen er alleen gras zaaien en maaien, geen maïs of andere gewassen.

Zero mest

Officieel weten de betrokken landbouwers nog niet dat ze een nieuwe ‘huisbaas’ hebben en wat de gevolgen zijn. “Maar we hebben destijds bij het opstellen van het RUP hard geijverd dat de landbouw er kon blijven bestaan”, zegt schepen van Landbouw Luc Kennis (CD&V). “Onder nieuwe voorwaarden, dat wel, want het hele gebied ligt in habitatrichtlijn van de Europese Unie. In 2028 zou er niet meer bemest mogen worden, in 2030 zou een deel van de landbouw moeten stoppen en in 2050 zou alle landbouw er verdwenen moeten zijn. Dat er niet meer gemest mag worden, zal voor een veel kleinere opbrengst zorgen. Zonder mest groeit er niks”, zegt schepen Kennis.

“Daarom hebben we ook wel in het RUP afgedwongen dat dan op zijn minst de rijverenigingen uit de vijf gemeenten waarin het vliegveld ligt of waar het aanpaalt, hier tussen 1 mei en 5 oktober ruitertornooien mogen organiseren, gezien die weilanden hier minder waardevol worden.”

De kop van de startbaan met de uitgestrekte weilanden. 

De kop van de startbaan met de uitgestrekte weilanden. 

Omdat zonder bemesting de opbrengst van het maaibeheer van de weilanden rond het vliegplein kleiner zal worden, moeten de boeren op termijn extra weilanden zoeken. “En dat is moeilijk want de druk op landbouwgrond is hier al heel hoog. Als ze dan alles in natuur blijven omzetten, wordt het nog moeilijker”, zegt Jef. “Wat mij nog meer zorgen baart is dat ze blijkbaar van het Zoerselbos en het vliegveld een groot robuust natuurgebied willen maken. Als ze al die natuurgebieden gaan verbinden, blijft er almaar minder echte landbouwgrond over, terwijl landbouw ook natuur is. De landbouw maakt deel uit van het landschap.”

Het bord bij ijshoeve Den Achtersten Dries in Zoersel. 

Het bord bij ijshoeve Den Achtersten Dries in Zoersel. 

Die bezorgdheid deelt schepen Kennis. “Als ze Zoerselbos, het vliegveld, Blommerschot, de Lovenhoek en alles willen verbinden, dan zitten onze landbouwers op de duur ook in een soort Turnhouts Vennengebied. Dan wordt het hier een reservaat. We moeten blijven vechten voor elke vierkante meter landbouwgrond in Zoersel”, zegt Kennis.

Boer Jef Verheyen. 

Boer Jef Verheyen. ©  kma

Aan de Kalverstraat. 

Aan de Kalverstraat. ©  kma

Het bord met uitleg aan de kapel bij het vliegveld. 

Het bord met uitleg aan de kapel bij het vliegveld. 

Aangeboden door onze partners

Video

Keuze van de redactie

Vastgoed

Jobs in de regio

Bekijk alle jobs