Peter Willemsen na nieuwe dag op Dakar : “Zonder vierwielaandrijving door de duinen is haast niet te doen”

 

 ©  ISOPIX

Van een aanpassingsperiode in de 44e Dakar is geen sprake. Na de proloog van zaterdag volgde zondag al een zware etappe en ook de tweede rit was maandag best zwaar. Peter Willemsen, Martin van den Brink en Bernard der Kinderen (Iveco) finishten als negende. Een hele prestatie omdat het trio een groot deel van de rit zonder vierwielaandrijving door de duinen moest.

Jens HeylenBron: BELGA

De zware regenval van de voorbije dagen gooide roet in het eten van de organisatie. De geplande marathonetappe kon niet doorgaan. De etappe werd wel gereden, maar het bivak waar de teams moesten overnachten stond volledig blank. En dus moest worden uitgeweken naar het bivak van Al Qaisumah waar de deelnemers pas dinsdag verwacht werden. Omdat de marathonetappe verviel, mag er wel gesleuteld worden aan de voertuigen. Een geluk bij een ongeluk voor de Iveco #506 van Peter Willemsen. “Na zo’n 150 kilometer begaf het voorste differentieel en moesten we zonder vierwielaandrijving door de duinen. Dankzij de regen van de voorbije dagen lagen de duinen er harder bij dan gewoonlijk, waardoor we er toch zijn in geslaagd om de finish te halen. We verliezen zo’n 21 minuten, wat in die omstandigheden wel meevalt. Het team weet vanavond wat te doen”, meldde Willemsen.

Mathieu Liebaert beleefde “fysiek zware rit”

Mathieu Liebaert (KTM) eindigde uiteindelijk op de 50e plaats in de tweede Dakarrit, niet op de 71e zoals eerder gemeld. Na twee etappes is de Gentenaar ook in de stand 50e. Mikael Despontin (KTM) is zowel in de rituitslag als de stand 54e.

Beide motorrijders waren het er over eens dat het een koude, lange en saaie aanloop was naar de start van de tweede etappe. “Het begin van de etappe was loodzwaar”, zegt Liebaert. “Wie de livetiming volgde, zal gemerkt hebben dat het niet al te vlot ging. De duinen waren volledig omgewoeld. Ik heb mijn motor twee keer moeten platleggen. Evenveel keer heb ik hem opnieuw kunnen rechtzetten, maar met een volle tank vreet dat energie. Nadien volgde een snelle piste. Ik verkoos om geen risico’s te nemen en ben nooit boven de 140 kilometer per uur gegaan. Op dat gedeelte zijn nogal wat deelnemers mij voorbij gevlogen. De laatste 100 kilometer was opnieuw zwaar. Net als in het begin was het zand opnieuw omgeploegd. De navigatie viel vandaag mee. Dat merk je ook aan de resultaten. Wie achteraan startte, hoefde enkel de sporen te volgen.”

Mikael Despontin had het maandag bijzonder koud. “Vooral in de ochtend tijdens de verbinding was het echt koud. Ook na de etappe op weg naar het bivak was dat het geval. Het was een leuke rit zonder al te veel problemen. Ik ben drie keer in het mulle zand gevallen, op een moment dat mijn motor stil stond. Ik ben blij dat ik in het bivak ben. Nu eerst een warme douche, vervolgens naar de kiné om dan wat uit te rusten.”

Jan Van Der Vaet heeft “enkele rake klappen geïncasseerd”

Pascal De Baar, Jan Van Der Vaet en Stefan Slootjes (Renault) zijn maandag in de tweede Dakarrit op de vijftiende plaats geëindigd. Het trio verloor enkele minuten omdat ze enkele keren moesten aanzetten om een duin te nemen. In de zware duinen werden ze flink door elkaar geschud en incasseerden ze enkele rake klappen. Igor Bouwens, Ulrich Boerboom en Wade Syndiely (Iveco) eindigden als 26e. Na 40 kilometer dook een probleem aan de ophanging op.

Pascal De Baar, Stefan Slootjes en Jan Van Der Vaet eindigden als vijftiende. Door het tijdverlies zakken ze uit de top tien naar de elfde plaats. “Het zijn nog tien ritten hè. Al bij al zijn we de duinen goed doorgekomen”, zegt Van Der Vaet. “Het enige probleem was dat we tot drie keer toe hebben moeten aanzetten om een duin te nemen. We verliezen daar vijf minuten en een drietal plaatsen. Voor het overige reden we tegen een erg strak tempo, maar dat was niet goed genoeg om in de top tien te eindigen. Men moet vooraan ontzettend hard gereden hebben. We hebben vandaag heel wat klappen moeten incasseren. Mijn chauffeur zei zelfs dat hij zijn pijngrens bereikt had. Hij is geen doetje, dan weel je het wel.”

Na 40 kilometer moesten Igor Bouwens, Ulrich Boerboom en Wade Syndiely (Iveco) even uitstappen omwille van een probleem aan de ophanging. Na 80 kilometer passeerden ze als 41e om na een sterke remonte als 26e te finishen. In de stand staan Bouwens en co op de negentiende plaats.

Dave Ingels, Johannes Schotanus en Philip Rettig (MAN) eindigden op de 30e plaats, goed voor de 25e plaats in de stand.

Het Belgische trio Monseu, Eggermont, Fraipont (MAN) eindigden als 35e. In de stand staat het trio eveneens 35e en op twee na laatste.

Jerome Martiny voelde zich “niet altijd even op zijn gemak”

Voor de derde dag op rij was Jerome Martiny (Husqvarna) de beste Belgische motorrijder in de Dakar. Martiny eindigde maandag als 39e, goed voor de 33e plaats algemeen.

Net als zijn collega motorrijders moest Martiny maandag vroeg uit de veren en wachtte hem een lange verbindingsrit. “Het was een lange dag van bijna 800 kilometer, waarvan 339 kilometer klassementsrit”, zegt Martiny. “Het was een lange en tegelijk ook snelle rit. De duinen lagen er nat bij en er was heel wat spoorvorming. Daardoor was het echt werken. Ik was niet altijd even op mijn gemak. Tegen een snelheid van 150 kilometer per uur bewoog de motor soms in alle richtingen.”

Na 208 kilometer was er een bevoorrading voorzien. “Ik was niet helemaal tevreden, want ik had ten opzichte van mijn rechtstreekse concurrenten wat tijd verloren. Meteen na de bevoorrading maakten zij een fout bij het navigeren, waardoor ik wat tijd kon terugwinnen. Nadien zijn we samen richting finish gereden. Al bij al een goede dag, waarbij ik niet te veel tijd verlies.”

Aangeboden door onze partners

Meer sportnieuws

Video

Keuze van de redactie