Koen Wauters kijkt tevreden terug op eerste echte etappe van de Classic Dakar: “Het is wel plezant”

 

 ©  BELGA

Met een gedeelde veertiende plaats zijn Koen Wauters en Pascal Feryn (Toyota) best tevreden na afloop van de eerste echte etappe van de Classic Dakar. Ook hun teamgenoten De Leeuw, Feryn en Burgelman (Mercedes) blikken tevreden terug op hun dag. Los van het sportieve heerst er in het bivak toch ook wat onrust en nervositeit na de ontploffing van een assistentievoertuig enkele dagen geleden.

Jens HeylenBron: BELGA

In de Classic Dakar stond er zondag een etappe van 261 kilometer gepland waarvan 120 kilometer verbindingsetappe en 141 kilometer klassementsrit. “De dag is voor ons team heel goed verlopen”, zegt Pascal Feryn. “We zijn negende geëindigd, wat eigenlijk een onverhoopt resultaat is. De rit was zes keer langer dan die van zaterdag, maar we hebben onderweg veel minder strafpunten opgelopen.”

In het klassement staat de Feryn Toyota gedeeld 14e algemeen, gedeeld 4e in de klasse H2. “Dat is goed hè”, merkt Koen Wauters op. “Net als gisteren reed Pascal en concentreerde ik mij op de navigatie. Dat viel eigenlijk heel goed mee. Je moet zorgen dat je van begin tot einde de focus kan behouden. Het komt er wel op aan om constant bij de pinken te zijn want de situaties volgen elkaar snel op. Intussen moeten we ook de ideale tijd in het oog houden en naargelang daarvan onze rijstijl aanpassen. De ene keer wat gas bijgeven om nadien even van het gas te gaan. En dat 120 kilometer aan de stuk. Maar het is wel plezant.” De duo’s Pina Garnatcha - Giralt Valero (Toyota) en Panagiotis - Panagiotis (Mitsubishi) hebben zondag de etappe in de Classic Dakar gewonnen. Het Spaanse en Franse duo eindigen de dag gelijk met negentien strafpunten en delen de leiding. In de tussenstand hebben ze zes punten voorsprong op Lamarre - Laroche (Buggy).

Niets dan tevreden gezichten aan boord van de Mercedes vrachtwagen. Tom De Leeuw, Cédric Feryn en Bjorn Burgelman staan op een gedeelde zestiende plaats en zijn eerste vrachtwagen. “Het was een mooie rit met afwisselend snelle en technische stukken. De gemiddelde snelheid lag vandaag op 75 kilometer per uur, dat is toch een snel gemiddelde. Maar alles is perfect gegaan. Cédric is als ‘rookie’ heel rustig gebleven. Iedereen heeft zijn job fantastisch goed gedaan”, aldus Tom De Leeuw.

Intussen is er heel wat te doen betreffende een incident dat zich enkele dagen geleden in Djedda voordeed en waarbij een Franse deelnemer ernstig gewond raakte. Zijn voertuig ontplofte, waarna de deelnemer naar het ziekenhuis werd gebracht. De organisatie houdt de lippen stijf op elkaar, maar een aanslag wordt niet uitgesloten. “Het is hier bij de deelnemers iets waar toch wel over gesproken wordt”, zegt Koen Wauters. “Men vermoedt een aanslag, de situatie wordt onderzocht. Intussen zijn alle veiligheidsmaatregelen opgetrokken. Er lopen hier militairen rond en de controles zijn verscherpt. Het is afwachten wat het verder zal brengen.”

Van Der Vaet rijdt lek, Willemsen verliest tijd bij het navigeren

De Belgische deelnemers bij de vrachtwagens brachten het er zondag, ondanks enkele ongemakken en probleempjes, toch behoorlijk vanaf in de eerste Dakarrit. Jan Vander Vaet, de Belgische copiloot van Pascal De Baar en Stefaan Slootjes (Renault) eindigde ondanks een lekke band tiende. Peter Willemsen, aan boord bij Martin Van Den Brink en Stefan Slootjes (Iveco) reed eveneens lek zocht lang naar een waypoint. Igor Bouwens had samen met Ulrich Boerboom en Wade Syndiely (Iveco) niet zo’n beste startpositie, waardoor hij heel wat tragere deelnemers moest inhalen. Hij wist toch als zestiende te eindigen.

Voor Jan Van Der Vaet was het een goede dag, een lekke band niet te na genomen. “Het rondje van Ha’Il en naar Ha’Il was meer dan zomaar een rondje rond de kerktoren”, zegt Van Der Vaet. “De etappe was er eentje van 333 kilometer met ruim 100 kilometer duinen. Het was een enorm prachtige etappe met alles erop en eraan. Harde zandpaden, canyons, duinen en veel navigatie. Iets over halfweg hebben we wat tijd verloren toen we lek reden. De band links achteraan werd snel vervangen. Op het einde hebben we nog wat tijd goed kunnen maken met de tiende plaats als resultaat.”

Peter Willemsen eindigde net buiten de top tien als elfde. “Het was een pittige etappe met veel zand en duinen. In het begin van de etappe reden we lek en verloren we zo’n tien minuten. De navigatie was best moeilijk. Twee keer hebben we moeten zoeken naar een waypoint. De eerste zoektocht ging vrij vlot. Aan kilometer 268 zat vrijwel iedereen te zoeken. Maar, wie zoekt die vindt. We zijn één van de weinige teams die het waypoint vonden. Alleen moeten we ons de vraag stellen of het wel loont. Zij die het niet vonden kregen slechts 15 minuten straftijd. Misschien moeten we dat de volgende keer toch anders aanpakken.”

Igor Bouwens eindigde als zestiende. Omwille van een klein probleem tijdens de proloog had hij geen al te beste startpositie. “Vandaag was het leuk, als je zoveel mensen kan inhalen. Helaas verlies je daardoor veel tijd. Ik had gedacht voor het donker binnen te komen, maar dat is niet gelukt. We hebben anderhalf uur in het donker moeten rijden. Dat is gevaarlijker en je rijdt ook trager. Mechanisch hebben we geen enkel probleem gehad. De duinen waren meteen heel serieus, soms leek het alsof we van een muur naar beneden reden. Het was opletten. Maar ik ben heel tevreden. We zijn stilaan aan het opbouwen.”

Dave Ingels, Johannes Schotanus en Philip Rettig (MAN) hebben intussen het bivak bereikt. Het trio met West-Vlaamse chauffeur Dave Ingels eindigde als 23e op 3:22:28 van de ritwinnaar. Dave Berghmans, Tom Geuens en Sam Koopmann (Iveco) rijden in dienst van Overdrive Racing en staan mogelijk bij de onfortuinelijke Guillaume de Mévius, die eerder op de dag pech kreeg.

Aangeboden door onze partners

Meer sportnieuws

Meer over Koen Wauters

Video

Keuze van de redactie