Onze ‘Vrolijke Vrekken’ leren je besparen: “De mensen zijn het beu te veel te betalen, en wij gaan daar iets aan doen”

 

Sidder en beef, gij energiebedrijven, banken en andere geldverslindende instanties. Want hier zijn de Vrolijke Vrekken, beschermers van de portemonnee der brave burger. “De mensen zijn het beu om te veel te betalen, en wij gaan daar iets aan doen”, zeggen ze vastberaden. Omdat ook superhelden mee moeten met hun tijd, doen ze dat via het hipste communicatiemedium van het moment: een podcast.

Bert Heyvaert

De Vrolijke Vrekken, dat zijn Kristof Bogaerts en Ewoud Huysmans. Redacteurs bij Het Nieuwsblad, en in hun vrije tijd passioneel op zoek naar deals op 2dehands.be en de promo’s in de supermarkt. Elk zijn hobby, denk je dan, maar hoe meer ze zich in de materie verdiepten, hoe meer hen iets begon te dagen: “Als consument word je er eigenlijk constant opgelegd. Door marketing betaal je makkelijk 200 tot 300 procent meer dan het simpele basisproduct. Van waspoeder tot energiecontracten en zelfs beleggingen. Wij merkten: als je even zoekt, dan hoeft het leven echt niet zo duur te zijn. Zo zijn de vrolijke vrekken geboren.”

Goeie titel, maar ik associeer een gierige vrek niet met een vrolijk leven.

Ewoud: “Ah, maar er is een verschil tussen gierig en prijsbewust. In mijn ogen gaat een gierigaard niet op reis of op restaurant, omdat hij geen geld wil uitgeven. Wij wel. We willen gewoon nergens te veel betalen.”
Kristof: “We zijn de Vrolijke Vrekken, niet de gedeprimeerde gierigaards. Doordat ik let op mijn uitgaven, ben ik net veel relaxter. Ik had veel meer stress toen mijn rekening veel te snel weer leeg was.”
 

 ©  Wim Kempenaers

Zijn jullie dan mensen die maandelijks uitgaven minutieus bijhouden in zo’n appje?

Kristof: “Niet in een app, wel in een good old Excel-formulier. Niks beters dan dat. Ik ben er zelf mee begonnen toen ik hier aan die drankautomaat in het restaurant stond, om me af te vragen of er nog wel een cola af kon deze maand. Toen dacht ik: Nee, dat kan niet. Ik werk hard, ik verdien genoeg, dan zou ik echt niet moeten nadenken over een cola.”
“Trouwens, daar gaat een van onze afleveringen over: Je bent armer dan je denkt. In de research stootte ik op een straf cijfer: 41% van de Belgen heeft zelden tot nooit geld over op het einde van de maand. Da’s bijna de helft! Wel, wij tonen hoe je dat wel kan doen, bijvoorbeeld met een gewoon Excel-formulier.”

Is het leven dan niet gewoon te duur?

Ewoud: “Het leven ís duur. Je kan daarover klagen, maar ik zoek liever simpele of sluwe manieren om het betaalbaar te maken. En daarbij heb ik vooral geen medelijden met grote bedrijven.”
Kristof: “Dieven en bloedzuigers!”
Ewoud: “Beleefder gezegd: ze hebben geld genoeg. Dus ik ben persoonlijk constant met enkele klantendiensten aan het mailen om geld of garantie terug te krijgen. Tweede belangrijke voorwaarde: je moet je mentaal wapenen tegen marketing. Die slaan echt het geld uit je zakken.”
Kristof: “Het blijkt genoeg uit de tests die we met de krant doen: witte producten zijn geregeld beter dan merkproducten. De Freeway cola zero van Lidl scoorde na een blinde smaaktest beter dan de echte Coca-Cola Zero. En hij kost één derde van de prijs. Waarom zou je dan twijfelen?”

Misschien omdat we opgroeiden met het spreekwoord: “Gierigheid bedriegt de wijsheid.”

Kristof: “Nog nooit van gehoord.” (lacht)

Schuilt daar ook geen waarheid in? Ik heb het me ook al beklaagd, als ik de goedkoopste vijzen in de Brico kocht, om dan te constateren dat ze direct in twee breken…

Ewoud: “Ah, maar wij zouden niet de goedkoopste vijzen kopen. Wij zouden wachten op het moment dat de goeie vijzen in promo staan.”
Kristof: “Jij moet dringend naar onze podcast beginnen te luisteren.”
 

 ©  Wim Kempenaers

Luister hier naar Vrolijke Vrekken via Spotify

Luister hier naar Vrolijke Vrekken via Apple Podcasts

Luister hier naar Vrolijke Vrekken via Google Podcasts

Hoofdpunten

Meer over Vrolijke Vrekken

Video

Keuze van de redactie