Match tussen Standard en OHL ligt zeven minuten stil na eerste gebruik 3D-lijntechnologie: “Een menselijke fout”

 

De nieuwe 3D-technologie die de Pro League in het leven heeft geroepen, heeft op de eerste speeldag sinds de invoering al meteen voor ophef gezorgd. In de tweede helft tussen Standard en OHL op zaterdagavond maakte Dragus op 51’41” de 3-0, maar het doelpunt werd afgevlagd. De VAR bekeek de beelden, maar pas op 58’28” kwam het signaal dat het buitenspel was, met een schouder.

Maarten Delvaux, Jens Heylen

Tot nu toe werd er in de Belgische voetbalcompetitie door de VAR gebruikgemaakt van een 2D-lijn om te bepalen of een speler al dan niet buitenspel stond. Het systeem kende zijn zwaktes en over heel wat fases ontstond er polemiek. Daarom werd vanaf dit weekend ook 3D-technologie beschikbaar gesteld om een buitenspellijn te trekken. In de match tussen Standard en OHL werd de ook voor het eerst gebruikt, maar het duurde zeven minuten vooraleer er een besluit kwam van de videoref.

Waarom het zeven minuten moest duren vooraleer er duidelijkheid kwam? “Bij het trekken van de lijn waren menselijke fouten gemaakt, waardoor het proces moest herbeginnen”, legt Stephanie Forde van het Referee Department uit aan Sporza. “We betreuren dat het 7 minuten heeft geduurd. Dat was zeker pijnlijk. We verzekeren dat dit in de toekomst niet meer zal gebeuren. De technologie was er klaar voor en de mensen waren opgeleid. Maar er is een groot verschil tussen oefenen zonder druk en de technologie toepassen in live wedstrijden van groot belang. In een ideale situatie kan een je een 3D-buitenspellijn trekken tussen 1,5 en 2 minuten. Maar het hangt af van de situatie.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

LEES OOK. Debuut in mineur voor Luka Elsner: Standard geeft tegen OH Leuven 0-2 bonus weg na tien (!) minuten blessuretijd

 

 ©  BELGA

Meer over Standard de Liège

Meer nieuws

Video

Keuze van de redactie