Verkeerscirculatie in Mechelse stationsbuurt verandert drastisch in lente 2022

In de Leopoldstraat voert de stad tweerichtingsverkeer in en komen er aan beide zijden fietspaden. 

In de Leopoldstraat voert de stad tweerichtingsverkeer in en komen er aan beide zijden fietspaden. ©  Studiebureau OMGEVING

Mechelen -

Als rond de jaarwisseling in Mechelen de nieuwe tangent voor het verkeer opent, brengt dat ook drastische veranderingen mee voor de verkeerscirculatie in de stationsbuurt. Al in de lente van 2022 komt er een tussentijdse herinrichting van de Coloma-, Hendrik Conscience- en de Leopoldstraat.

Sven Van Haezendonck

De nieuwe ontsluitingsweg tussen Mechelen-Zuid en de N15 aan de Nekkerhal schept perspectieven voor de stationsbuurt. “Met de tangent krijgen we de kans om doorgaand verkeer verder weg te houden van het stadscentrum”, zegt burgemeester Alexander Vandersmissen (Vld-Groen-m+).

Verkeer weghalen

De aanpassingen moeten de buurt ademruimte geven. Vandaag rijden veel mensen de stad nog in via de Consciencestraat en weer uit via de smalle Colomastraat en de Leopoldstraat. Die verkeersstromen haalt de stad hier weg. “Met gerichte ingrepen aan de bestaande weginfrastructuur kunnen we de tangent vanaf het begin optimaal benutten en ervoor zorgen dat de stationsomgeving opnieuw meer van de Mechelaar zelf wordt”, vertelt Vandersmissen.

Van de Colomastraat maakt de stad een doodlopende straat. 

Van de Colomastraat maakt de stad een doodlopende straat. ©  Studiebureau OMGEVING

De meest drastische ingreep is die in de Colomastraat. Daar maakt de stad een doodlopende straat van. In de Leopoldstraat is in de toekomst tussen de vesten (R12) en de Postzegellaan verkeer in twee richting toegelaten. De Consciencestraat wordt de ontsluitingsweg voor het openbaar vervoer van en naar het station. Al die aanpassingen maken het mogelijk om meer groen in de straten te brengen: vijfhonderd vierkante meter openbaar domein wordt onthard, plantvakken breiden uit en de stad plant 37 nieuwe bomen aan.

Comfort fietser verbeteren

Ook het comfort van de fietser moet in positieve zin verbeteren. “In de drie straten die we aanpakken, volgen de fietsers vandaag nog de rijrichting van de wagens. Dat leidt er vaak toe dat fietsers een omweg moeten maken om op hun bestemming te geraken”, zegt Patrick Princen (Vld-Groen-m+), schepen van Openbare Werken.

De Hendrik Consciencestraat wordt dé ontsluitingsweg voor lijnbussen. 

De Hendrik Consciencestraat wordt dé ontsluitingsweg voor lijnbussen. ©  Studiebureau OMGEVING

Die situatie komt niet overeen met het imago dat Mechelen als fietsstad wil uitstralen. “Om een stad op maat van de fietser te zijn, moet de fiets voor alle ritten een veilige en vlotte optie zijn. Daarom krijgen zowel de Conscience- als de Leopoldstraat bij de tussentijdse herinrichting al fietspaden in beide richtingen”, legt Princen uit.

Sluiproutes

Het stadsbestuur stelde plannen afgelopen donderdag voor tijdens een informatieavond. Er waren een zeventigtal bewoners, handelaars en horeca-uitbaters aanwezig. Zij vroegen de stad om ook rekening te houden met de verkeerscirculatie in de zijstraten van de Leopoldstraat, zodat daar geen ongewenste sluiproutes ontstaan. Het stadsbestuur belooft om dit grondig te herbekijken. De aanwezigen formuleerden ook het laden en lossen in de Consciencestraat en de spreiding van fietsenstallingen als aandachtspunt.

Deze herinrichting is nog maar een eerste stap. Een volledige herinrichting komt er pas bij de vernieuwing van het Koning Albertplein en omgeving. Dat gebeurt ten vroegste na de bouw van het nieuwe station dat volgens de huidige timing in 2027 klaar is.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio