Plan 500g

Zijn groenten en fruit gezonder met of zonder schil?

 

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Omdat het de kortste weg is naar ­gezond eten, zegt diëtist Michaël Sels. In onze app kun je bijhouden hoever jij daarin staat, krijg je tips en vallen prijzen te winnen. Op deze plek beantwoordt Sels elke werkdag een vraag. ­Vandaag: zijn groenten en fruit gezonder met of zonder schil?

Lien LammensBron: Eigen berichtgeving

“Er is zeker een nutritioneel verschil tussen fruit en groenten met en zonder schil opeten”, zegt Michaël Sels, hoofddiëtist van het UZ Antwerpen. “Als je gaat kijken naar de voedingswaarde van fruitschillen en fruitvruchtvlees, dan zit daar naar vezels toe een groot verschil. Maar er volgt ook meteen een nuance. Als je een appel eet dan krijg je ongeveer 125 gram vruchtvlees binnen en misschien maar tien gram schil. Het volume dat je van die schil eet, is dus maar heel klein. De grote gezondsvoordelen heb je dus niet. Ook zitten er ook niet meer vitamines in.”

Maar als de schil je tegenhoudt om fruit te eten, laat ze dan maar weg. “Het hangt ook af van hoe en waar je fruit wil eten. Ongeschild kan je gemakkelijker fruit meenemen en bewaren. Kies gerust zelf of je de schil wil opeten of niet.”

Plan 500g, dat is elke dag 500 gram groenten en fruit eten. Hou je resultaat bij met de app van Het Nieuwsblad en maak kans op heerlijke prijzen! Download de app hier en ga naar het startscherm. Scroll wat naar beneden en klik op de banner van Plan 500g.

Meer over Plan 500g

Meer lifestyle

Video

Keuze van de redactie